Zonder geld, zonder slaap maar met gasten en heel - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Gerco Rosbeek - WaarBenJij.nu Zonder geld, zonder slaap maar met gasten en heel - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Gerco Rosbeek - WaarBenJij.nu

Zonder geld, zonder slaap maar met gasten en heel

Door: Gerco Rosbeek

Blijf op de hoogte en volg Gerco

23 Januari 2011 | Nicaragua, Granada

Nou dat waren me de weekjes wel.
Wat een werk. Even een fritanga beginnen (note: die barbecue dus). Goedemorgen.
Heeeeel veel voorbereding dus. Barbecue laten maken, driftig op zoek naar een grote vitrine, maar dan wel 1 die verwarmt en met licht, nog veel driftiger op zoek naar de juiste leveranciers, het juiste vlees, de juiste kip en het lekkerste stukje varken, en dan calculeren, een hele middag snijden en marineren en de parilla kon aan voor de grote test. Welk stukje varken, vlees, kip, met welke marinade en daarna dus weer calculeren.
Goed, we hebben: kippenpoten, corbata (rund), quititeña (superzacht stukje varken) en onze specialiteit: costilla de cerdo (varkensribbetjes). Volgen nog taco´s, die we nu aan het uitproberen zijn, enchiladas en chorizos (deze worsten staan ook gepland voor vanavond).
Gister voor het eerst de fritanga geopend en direct een supersucces. Veeel meer verkocht als ik gedacht had. Wilde eigenlijk eergister beginnen maar om 7 uur ´s avonds waren we nog aan het portioneren en marineren. Wat wil je als er 3 dagen achter elkaar zo´n 170 pond vlees per dag binnen komt. Naast die halve vrachtwagen vol met: 25 pond ui, 25 pond aardappel, 25 pond tomaat, 25 witte kolen, 300 parika´s, 100 rijpe bananen, 200 groene bananen, 60 komkommers, 200 zoete sinaasappels, 120 zure sinaasappels, 10 pond knoflook, 10 pond jalapeño pepers, 25 pond peen en een baal rijst van 50 kilo (ben vast nog iets vergeten). Hoefden we alleen de bonen en alle ingredienten voor de marinades nog maar te kopen. Dit, en de koop van de diverse soorten vlees betekenden dus wel dat ik de hele week al om 6 uur ´s ochtends op de markt liep te banjeren. En dat doet best wel eens zeer als je pas om 2 uur thuis was, maar nu is alles een beetje gestructureerd, liggen de koelingen en de nieuwe vriezer vol met vlees. We gaan er voor. Nu ik dit schrijf zit buiten al weer vol en is de barbecue al weer in volle gang. De chorizo net geprobeerd trouwens, helemaal tevreden over. Alleen nog wat aan de inkoopprijs proberen te veranderen en dan gaat die ook in t assortiment. Goed, waar bestaat zo´n bordje voor slechts 60 cordoba (zeg maar 2,25 euro) dan uit: een portie vlees, wittekool slade, gefrituurde rijpe en groene banaan en chilero, voor de niet wetenden: jalapeño peper, ui en peen in het zuur. Uiteraard geserveerd op of ingepakt in bananenbladeren. Eet smakelijk!
En natuurlijk weer een paar man extra personeel. Totaal: waar houdt het op, ik zit op 15 fulltimers op dit moment. En dan moet ik zelf ook nog werken, niet te geloven.

• 23 Januari 2011 - 23:37

Eva:

Lekker dat de eerste dag goed is gegaan, gefeliciteerd. We komen binnenkort proeven. Liefs!

• 24 Januari 2011 - 07:29

Karin:

dikke proficiat met deze mooie start. Ziet er allemaal netjes en heerlijk uit, klinkt superlekker allemaal

Karin

• 24 Januari 2011 - 09:16

Rox:

Tuurlijk zit ons hier maar lekker te maken!!!mmm jammie!
    Als ik naar de temperatuur kijk daar willen wij naar jou toe!!!!
    brrrrrr het is hier zooooooo koud!

• 24 Januari 2011 - 17:12

Cora:

Ha kerel,

Dat klinkt goed, jammer dat je niet om de hoek zit, anders kwam ik zeker proeven!

• 24 Januari 2011 - 17:18

Arina:

He Gerco,

Ziet er super uit man, en gezien de etentjes die we in Nederland gehad hebben, zal het ook zeer smakelijk zijn. Ik wil proeven! Tja, moeten we toch een keer die kant op komen, ook geen straf toch. Succes en we spreken elkaar

Dikke kus ook namens Erik

• 25 Januari 2011 - 10:57

Annette:

hoi broer

ziet er wel lekker uit allemaal zeg,lijkt mij ook wel wat om te proeven.
    stuur wat deze kant op o.k?
    floor en ria dachten zeker dat 1 berichtje te weinig was

spreken elkaar op skype,kussssssssssss

• 25 Januari 2011 - 20:25

Pa En Ma:

Lieverd,
    Leuk die reacties.
    De foto,s laten al zien dat het je zeker gaat lukken, en een leuke blog.Denk je ook aan je zelf,
    Een dikke knuffel van ons.

• 25 Januari 2011 - 20:25

Pa En Ma:

Lieverd,
    Leuk die reacties.
    Een dikke knuffel van ons.

• 26 Januari 2011 - 19:34

Annet:

hoi gerco,
    JE STORT JE ER HELEMAAL IN, MAAR ZIET ER WEL HEEL GOED UIT HOOR, DIE BALEN KIP VAN 50 KG PFFFFF.
    sUCCES MET ALLES HOOR ZAL WEL DRUK ZIJN.
    GROETJES ANNET

• 28 Januari 2011 - 21:22

Leo:

Zo te horen gaat het goed. Weer vrijgezel hoor ik. Maar goed die gaan pas slapen als ze alle sterren hebben gezien hahahaha. Zag e lekker uit. Nu alleen nog kip met verborgen ei aan de man brengen en natuurlijk de bananensoep. Veel succes.

xxxxx